7. Koupě auta - překážkám navzdory
Dáváme tomu šanci
Předchozí díl tohoto příběhu najdete zde. Výměna starého auta za nové vycházela na tento víkend. V Áčkách jsem v úterý nechal vratnou zálohu dva tisíce na převoz mondea z Prahy do Olomouce. V sobotu volal pán, že auto je přivezené, že se mám podívat. Ve mně se však točil živý obraz toho, jak auto v neděli vyměním, v pondělí jedu na celý den do Opavy dělat horoskopy novým autem. A nedojedu tam, protože kixnu někde v lese u Bruntálu a ze studeného lesa volám opavským, že sorry, ať jdou domů, že nedorazím. Trapas. Má žena, že chce být u převzetí auta přítomná. Fajn, vidí co já nevidím, jsou to rodinné peníze, stavíme se v Olomouci. Prima. Jedeme. Vzali jsme děti sebou, protože v sobotu jsme byli celý den na konstelacích bez dětí. Přijedeme a Mondeo připravené na parkovišti, bílé, nádherné. Jdeme do kanceláře prodejny. Paní u počítače říkám, že původní cena na splátky měla být 250, naskočila však během prvního jednání v prodejně na 316 tisíc. Paní se nás zeptala, jaké splátky tedy chceme a snížila nám cenu o dvacet tisíc, těmito penězi zvýšila naší akontaci na použitelných 80 tisíc. Splátky nastavila na přijatelných 5 tisíc na 84 měsíců. Havarijko s povinným ručením za velmi mírných deset tisíc ročně u ČPP. Předběžně bereme. Jde se na projížďku.
Engine malfunction
Nasedneme, vyjedeme, výpadovka z Olomouce, směr jihovýchod. Po pěti minutách naskočí na displeji varovný trojúhelníček "Engine malfunction". Pravda, trochu jsem pedál přišlápl, ať se ukáže zrychlení a zvuk motoru. Pán z Áček, že už to z displeje zase zmizelo a že se na to po návratu podíváme. Jsem rozhodnutý autíno nevzít. Po návratu zasedne za volant jeho kolega s diagnostickou jednotkou. Nechávám si vše ukázat. Chybové hlášení 1: Filtr pevných částic na nízké hodnotě. Chybové hlášení dvě: "Předčasně odpojeno relé napájení". Dvě chybky najednou. Chlapi mi jeden nabízejí slevu 30 tisíc, druhý kolega, že po další projížďce a další diagnostice se už chyba neobjevila a třetí, že si mám v servisu za 1500 korun vyměnit uhlíky a že když auto dlouho stálo, tak se filtr pevných částic ozval. Starý Žid ve mně na těch 30 táců málem kývnul, žena mne stáhla. Nic nekujeme, dostali jsme zálohu, vracíme se nach Mährischen Schönberg. Připomněla mi to, co mi říkal včera můj kamarád Patrik: že nikdy nedělá kompromisy a tak ať je také nedělám.
DFP aneb filtr pevných částic
Aby se z výfuku nekouřily karcinogenní saze, máme v Evropě normy EURO 3 a výše, kterými se do výfukové části dieselů přidává kovový filtr, který saze zachycuje. Jenže po čase se zanáší. Může zpomalovat výkon auta, zvyšovat spotřebu a ve finále i poškodit motor, pokud jej člověk nevymění a nechá ucpaný. Můžete si filtr nechat z auta odstranit za ca pět tisíc, ale je to plus minus prasárna. STK ji nemusí odhalit. V zahraničí se odstranění filtru pokutuje tisícovkou eur. Každopádně nový filtr přijde na ca. 35 tisíc korun. Odejít však může klidně každých 80 až 120 tisíc kilometrů. Můžete si nechat filtr za 7 tisíc renovovat. Můžete saze ve filtru tzv. vypálit teplotou kolem 550 °C. Můžete ale také jezdit benzinovým autem. Velké auto však benzin neutáhne tak dobře jako nafta a na dálnici podstatně máte vyšší spotřebu. Konec konců i kauza Volkswagenu se týkala téo Achillovy paty ekologicky přijatelných aut. Svůj příběh nechávám opět otevřený. Protože mne to hledání vhodné ojetiny v podstatě baví. Baví mne i související diskuse, vše co jsem se z ní dozvěděl a reakce přátel. Díky za ně a díky za přečtení.
Konec dobrý, všechno dobré
Výborný článek na téma Filtry pevných částic najdete zde . Druhou závadu kterou ukázala diagnostika, jsem zatím ještě ani neřešil, ale s největší pravděpodobností bych tam mohl odepsat další peníze. Je fajn, že diagnostiky existují. A na své auto se těším. A vím, že to s ním bude dokonalé. Mám na auta štěstí. I nyní mne štěstí ochránilo. Tak kéž mne provází i na příští kolo :-)